Medical Card Individu dan Syarikat. Insurans Kereta, Travel, Kebakaran! Whatsapp 0134555888 sekarang!

Cara Buat Claim Kereta Kemalangan Accident

Cara Buat Claim Kereta Kemalangan Accident

Hari ini saya nak berkongsi cerita tentang Cara Claim Insurans jika kenderaan terbabit kemalangan atau kehilangan. Ramai orang tahu bagaimana untuk membeli INSURANS KENDERAAN tetapi tidak ramai yang tahu cara untuk membuat Claim INSURANS KENDERAAN anda secara BETUL jika terbabit kemalangan atau kehilangan

Anda mungkin seorang pemandu yang sangat cermat, kerana anda beranggapan bahawa akan menjadi remeh serta menyusahkan anda jikalau kemalangan terjadi pada anda. Kita harus ingat bahawa malang tidak berbau, jadi kita harus sediakan payung sebelum hujan. Tiada siapa pun yang dapat jangkakan kemalangan akan berlaku.

cara claim kemalangan kereta
cara claim kemalangan kereta


Terdapat 2 Jenis Polisi Insurans Takaful kereta:

1)  First Party – melindungi kehilangan dan kerosakan kereta, kecederaan dan kematian pihak anda serta pihak ke-3 iaitu kenderaan yang terlibat dengan anda ketika kemalangan.
2) Third Party – seperti namanya, hanya pihak ke-3 iaitu kereta lain yang terlibat dengan kemalangan kereta anda.

Walaubagaimanapun, anda mempunyai hak untuk melndungi cermin depan, liability penumpang serta bencana alam yang menimpa kenderaan anda, tetapi dengan tambahan wang ringgit. (bergantung pada syarikat insurans anda). Ini dinamakan rider tambahan. Bergantung kepada bajet anda. Jika ada bajet lebih, boleh ambil rider yang bersesuaian dengan situasi anda.

Baiklah. Kita mulakan dengan situasi kemalangan. Jika kemalangan menimpa anda, pertama sekali pastikan samada terdapat kecederaan pada diri anda serta penumpang dan kenderaan lain yang terlibat. Jika ada, segera hubungi ambulans bagi rawatan lanjut.

Elakkan bertengkar, anda bertenang dan bersabar. Ini adalah takdir. Jika anda marah sekalipun, kemalangan sudah terjadi. Kita tidak dapat untuk mengelaknya. Apa yang boleh anda lakukan ialah pastikan butir butir maklumat berikut diperolehi bagi memudahkan proses tuntutan insurans.

1. Nombor pendaftaran kenderaan
2. Butiran pemandu (nama, alamat, no telefon)
3. Masa, tarikh dan tempat kemalangan Time, date and place of accident
4. Nama pemegang polisi insurans serta nombor polisi (jika boleh) kenderaan2 yang terlibat.
5. Butiran saksi atau orang yang tercedera (jika ada)

Selepas itu, anda perlu pandu atau tarik (towing) kenderaan anda ke balai polis cawangan trafik yang berhampiran dan buat laporan polis, jika mengikut undang2, mesti dilakukan dalam masa 24jam. Pihak polis akan memeriksa kenderaan anda dan mengambil gambar kenderaan anda.

Kemudian, anda hantar kenderaan anda ke bengkel yang ditauliahkan untuk membaik pulih kenderaan anda. Pihak syarikat insurans anda mempunyai senarai panel bengkel yang ditauliahkan dan anda dinasihatkan untuk menggunakan panel bengkel tersebut.

Selepas itu, anda boleh mengisi borang tuntuan insurans (claim form). Hantarkan ke pejabat utama syarikan insurans atau mana2 cawangannya bersama dengan dokumen2 berikut dalam masa 14hari:

Cara Membuat Tuntutan Insurans yang BETUL!

1. Laporan polis asal.
2. Anggaran kasar jumlah baikpulih oleh panel bengkel.
3. Salinan:
- Polisi insurans
- Geran kenderaan
- Cukai jalanRoad tax
- Kad pengenalan dan lesen memandu pemilik kenderaan.
- Kad pengenalan dan lesen memandu pemandu yang terlibat. (jika bukan pemilik)
- Surat perjanjian sewa-beli (jika berkaitan)

Cara Membuat Tuntutan Insurans yang BETUL!

Selepas semua dokumen diserahkan dan diproses, akan ada seorang “adjuster” iaitu wakil syarikat insurans akan menganggar jumlah yang perlu untuk membaik pulih kenderaan anda. Adjuster akan membuat laporan atas segala kerosakan serta gambar juga akan diambil. Selepas itu anda boleh mengambil surat pelepasan atau pengesahan mengenai jumlah yang akan dibayar oleh syarikat insurans dan serahkan pada bengkel tersebut. Selepas kenderaan anda siap, surat tadi yang menyatakan bahawa kenderaan anda telah siap dan memuaskan hati, anda boleh menandatangani surat pelepasan tersebut.

Ini merupakan langkah2 untuk menuntut insurans “own damage” dimana anda menuntut dari syarikat nsuran anda sendiri dan hanya boleh dilakukan bagi “First Party”. Tetapi, NCD atau No Claims Discount anda akan terhapus.
NCD= Diskaun yang diberikan jika tiada tuntutan pada tahun pertama, dan bertambah diskaun jika tiada juga pada tahun berikutnya.

Walaubagaimanapun, jika kemalangan tersebut bukan salah anda, anda boleh membuat No-Fault Own Damage Claim. Disini anda boleh menuntut dari syarikat insurans anda dan bukan kenderaan yang bersalah. Ini bagi mempercepatkan proses dan pada masa yang sama anda tidak kehilangan NCD anda.

Tambahan dokumen Claim Kereta Kemalangan yang diperlukan:

1. Surat pengesahan menyatakan No Fault Own Damage dengan butiran insurans pihak ketiga. Ini perlu dibuktikan juga oleh JPJ menyatakan yang sama.
2. Siasatan polis, lakaran kemalangan dan salinan laporan polis pihak ke-3.

Jika kenderaan anda dicuri pula, anda boleh menuntut insurans bagi kecurian. Ini hanya boleh dilakukan oleh insurans jenis First Party atau Third Party yang memilih pilihan untuk melindungi kenderaan dari dicuri atau kebakaran. Dokumen yang diperlukan adalah sama seperti Own Damage.
Anda akan disoal siasat untuk mendapat kenyataan dari anda mengenai kecurian kenderaan anda. NCD akan terhapus juga jika anda membuat tuntutan kecurian.

Walau anda tidak membuat apa2 tuntutan dari insuran anda sendiri atau tuntutan dari pihak ke-3, anda perlu memaklumkan pada syarikat insurans anda supaya melindungi anda dari sebarang kemungkinan yang buruk yang bakal merugikan anda dari kemalangan tersebut.

Untuk makluman anda, tujuan saya berkongsi maklumat ini adalah untuk bersiap siaga supaya anda tidak tertipu atau sebarang kemungkinan yang bakal berlaku. Hal ini telah terjadi pada diri saya sendiri dan akibatnya kereta saya mengambil masa 2 bulan walhal jika diikutkan hanya mengambil masa 3-4 minggu sahaja untuk kenderaan anda siap. (jika semua dokumen lengkap)




Copyright © Insurans Takaful Malaysia Terbaik Designed by azhafizah.com